JellyPages.com

✿ Dengan Menyebut Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang ✿


Tuesday, 28 June 2011

Belajar Daripada Mereka...



Assalammualaikum...
Sollu ala-nabiyy... (n_n)
Bicara Aku Seorang Gadis;
Hari ini lebih baek dr smlm… Syukur alhamdulillah… Nampaknya Tuhan semakin brkenan mengabulkan doaku… Terima kaseh Ya Rabb… Sungguh, Engkaulah Yg Satu, tiada tmpt aku brgantung selaen dr Mu… (n_n) 
Sekitar jam 8 pg tadi… Sementara menunggu sesuatu urusan selesai… Mataku meliar melihat keadaan d sekeliling… Lokasinya di Hospital Umum Sarawak… Macam2 ragam… Namun aku trtarik dgn satu situasi d mana 2 orang kanak2 yg sgt chomel sedang brmaen bola kecil. Mereka brmaen dgn riang sekali, sehingga aku rasa cemburu.. Alangkah bahagianya aku jika dpt kembali pd zaman kanak2 seperti mereka kn… Namun itu mustahil trjadi. Masa akan terus brjalan ke hadapan, bkn brjlan mengundur ke belakang, itulah kenyataannya.
Mereka rancak brmaen sehingga pd suatu saat mereka berkelahi krn salah seorang drp mereka nie dgn tdk sengaja memijak bola trsebut sampai kemek… Apa lg, budak yg sorang lg tu marah la… Die buat muke ala2 bengang… Tp ta la bengang mane pun. Die majuk pas2 ckp, “jgn maen dgn aku lg,b***h betol kau”… Wow, pekataan b***h 2… kasar2,tp biar la, budak2, maen sebot jew… Aku tersenyum sambil menggeleng2 kan kepala… 
Aku biarkan mereka dgn mood bengang mereka… Mata ku kembali meliar lg melihat kalau2 ada perkara besh yg boleh mghibur kn mata… Tp ta jumpe… So, aku brpaling lg melihat budak2 chomel td.. Alangkah terkejotnya aku, bile tgk mereka kmbali brmaen brsama…  Siap gelak2 pulak tgk bola yg kemek td… Aku pon gelak same la… Bkn kelakar tgk bola kemek td, tp gelak tgk mereka gelak… Ish, cm ner 2? Mereka gelak, adoit! Comel sgt… Lunak jew sore… Anugerah Tuhan kn? Ape yg aku BELAJAR DR MEREKA??? Aku belajar erti KEMAAFAN…
Budak2 kan, mereka senang jew nk maafkan owg laen kn?… Ta simpan dlm ati pun kn? (bape bnyk kn da…)… Gaduh pukol 8 pg, pukol 8:05 minit da oke balik… Tp kalau kte? Fhm2 jew la… Gadoh mcm nk brperang… Gara2 kes jeling menjeling pun boleh jd hal… Ape laa… Ngenk ngok sesgt… Wat pe nk sakitkan hati dgn benda2 cm 2? Ta mendatangkan faedah… Lg terok, ase ta puas ati 2 kekdg kte simpan sampai brtahun2 lame nya… Ish2… Ape kes nie cik kak? Maafkan suda la… “Cakap senang la Nisaa… Cube ko buat aku tgk…” (n_n) Da buat da… sgt payah tp hasilnya sgt luar biasa…  Ta percaya? Ta percaya suda… Kemaafan, memaafkan dn dimaafkan suatu rantaian makna yg sama, MAAF… Baek hati org yg memberi kemaafan… Sejuk hati bila kte dgr owg ckp, “awk sy maafkan”, dan sakit hati pulak kte dgr owg ckp “kesalahan awk ta kan dimaafkan”…
Belajar lah dr apa yg kta tempuhi dlm hidup… Yg baek kta jdkan teladan… Cth dan ikutan… Yg ta baek kta hindari drp melakukannya… Bg sesiapa yg susah sgt nk maafkan owg tu, belajarlah memaafkan… Yg da brjaya buat 2,syabas! Dn teruskan hingga akhir nnt…

P/s: Kadang2, kemaafan seharusnya menjadi terlalu mahal, agar org yg melukai menghargainya dan takkan sekali2 mengulanginya… (n_n)
* Entry nie sy ambik dr blog tumblr sy...  (n_n)

No comments:

Post a Comment