JellyPages.com

✿ Dengan Menyebut Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang ✿


Tuesday, 12 July 2011

Aku Perlu KAMU...

Assalammualaikum...

Sollu ala- nabiyy... (n_n)

Terdengar ayat-ayat cinta dilantunkan...
Aku jadi sayu... pilu juga datang menduga...
Lalu...
Bersandarlah aku di birai katil usang dengan mata kuyu...
Hati mula berdebar... 
Jiwa rasa bergegar...
Tangan pula mula menggeletar...

Sudah berapa kali agaknya itu terjadi,
aku sendiri tak pasti...

Secara tiba-tiba...
Rasa cinta pada dunia mati...
Terbayang tayangan akhirat di mata hati...
Deras kini jantungku berdetak!

Detak demi detak hanya ada kata "mati itu pasti"
Aku jadi kaku, diam membisu... 
Tidak mampu lagi meragu...
Kerana itu bukan kenyataan palsu!

Ya Allah!
Mengapa terjadi begitu?
Mengapa tidak begini ; aku tidak merasakan getaran ketika ayat cinta Mu dibaca?
Adakah Engkau mahu memberikan aku "sesuatu"?
Atau mungkin itu cuma peringatan Mu untuk ku terhadap "sesuatu" yang telah aku lakukan?
Mana satu Ya Tuhanku... 
Hitam atau putih tandanya?

Terus terang saja aku katakan,,
Saat ini aku baru terasa bahawa Engkau terlalu dekat denganku,
walau diri ini sering menjauh...

Rahmat Mu tak pernah kurang Kau hamburkan pada ku,
namun aku masih tetap jua berdegil...
Mendongak langit setinggi mungkin...
menoleh pun terkadang rasa berat...
Seberat dosa-dosa yang telah sebati dalam diri...

"Sampai bila mahu menjauh dari Pencipta?
Tidak malukah? Dia mencipta engkau tapi engkau
tidak mensyukurinya... Malah mengingkari...
Dia tidak perlu kau untuk membalas apa-apa kecuali
ketaatan engkau kepada Nya, itu saja!"

Suara itu berbisik!
 Halus tapi tegas! 
Benar-benar menusuk hati ku...
Entah mengapa aku seperti mati hidup semula...
Bangkit, lalu mengambil wuduk...
Selesai...
Aku terarah tanpa panduan menuju ke tikar sejadah...
Senang saja langkah itu ku hayun...
Takbir diangkat,
lalu aku mula bercerita dengan Tuhan...

Mungkin itu yang dinamakan hidayah...
Aku sendiri kurang mengerti...
Sungguh! Perkara itu menyenagkan aku... 
Jiwa mati kini hidup kembali...
Kekosongan diri kini terisi rapi...

Terima kasih Tuhan...
Atas segalanya...
Ternyata,
AKU PERLU KAMU,
dalam setiap detik...
setiap ketika...
Tanpa Mu aku hilang arah...
hanyut entah ke mana...
Tanpa Mu aku seperti bayang-bayang,
sentiasa hitam tanpa pernah cerah warnanya,
walau cahaya kemilau terang memancar! 


GadisPelangiPuteh
2:11 am
Wednesday
13/07/2011

Tuesday, 28 June 2011

Belajar Daripada Mereka...



Assalammualaikum...
Sollu ala-nabiyy... (n_n)
Bicara Aku Seorang Gadis;
Hari ini lebih baek dr smlm… Syukur alhamdulillah… Nampaknya Tuhan semakin brkenan mengabulkan doaku… Terima kaseh Ya Rabb… Sungguh, Engkaulah Yg Satu, tiada tmpt aku brgantung selaen dr Mu… (n_n) 
Sekitar jam 8 pg tadi… Sementara menunggu sesuatu urusan selesai… Mataku meliar melihat keadaan d sekeliling… Lokasinya di Hospital Umum Sarawak… Macam2 ragam… Namun aku trtarik dgn satu situasi d mana 2 orang kanak2 yg sgt chomel sedang brmaen bola kecil. Mereka brmaen dgn riang sekali, sehingga aku rasa cemburu.. Alangkah bahagianya aku jika dpt kembali pd zaman kanak2 seperti mereka kn… Namun itu mustahil trjadi. Masa akan terus brjalan ke hadapan, bkn brjlan mengundur ke belakang, itulah kenyataannya.
Mereka rancak brmaen sehingga pd suatu saat mereka berkelahi krn salah seorang drp mereka nie dgn tdk sengaja memijak bola trsebut sampai kemek… Apa lg, budak yg sorang lg tu marah la… Die buat muke ala2 bengang… Tp ta la bengang mane pun. Die majuk pas2 ckp, “jgn maen dgn aku lg,b***h betol kau”… Wow, pekataan b***h 2… kasar2,tp biar la, budak2, maen sebot jew… Aku tersenyum sambil menggeleng2 kan kepala… 
Aku biarkan mereka dgn mood bengang mereka… Mata ku kembali meliar lg melihat kalau2 ada perkara besh yg boleh mghibur kn mata… Tp ta jumpe… So, aku brpaling lg melihat budak2 chomel td.. Alangkah terkejotnya aku, bile tgk mereka kmbali brmaen brsama…  Siap gelak2 pulak tgk bola yg kemek td… Aku pon gelak same la… Bkn kelakar tgk bola kemek td, tp gelak tgk mereka gelak… Ish, cm ner 2? Mereka gelak, adoit! Comel sgt… Lunak jew sore… Anugerah Tuhan kn? Ape yg aku BELAJAR DR MEREKA??? Aku belajar erti KEMAAFAN…
Budak2 kan, mereka senang jew nk maafkan owg laen kn?… Ta simpan dlm ati pun kn? (bape bnyk kn da…)… Gaduh pukol 8 pg, pukol 8:05 minit da oke balik… Tp kalau kte? Fhm2 jew la… Gadoh mcm nk brperang… Gara2 kes jeling menjeling pun boleh jd hal… Ape laa… Ngenk ngok sesgt… Wat pe nk sakitkan hati dgn benda2 cm 2? Ta mendatangkan faedah… Lg terok, ase ta puas ati 2 kekdg kte simpan sampai brtahun2 lame nya… Ish2… Ape kes nie cik kak? Maafkan suda la… “Cakap senang la Nisaa… Cube ko buat aku tgk…” (n_n) Da buat da… sgt payah tp hasilnya sgt luar biasa…  Ta percaya? Ta percaya suda… Kemaafan, memaafkan dn dimaafkan suatu rantaian makna yg sama, MAAF… Baek hati org yg memberi kemaafan… Sejuk hati bila kte dgr owg ckp, “awk sy maafkan”, dan sakit hati pulak kte dgr owg ckp “kesalahan awk ta kan dimaafkan”…
Belajar lah dr apa yg kta tempuhi dlm hidup… Yg baek kta jdkan teladan… Cth dan ikutan… Yg ta baek kta hindari drp melakukannya… Bg sesiapa yg susah sgt nk maafkan owg tu, belajarlah memaafkan… Yg da brjaya buat 2,syabas! Dn teruskan hingga akhir nnt…

P/s: Kadang2, kemaafan seharusnya menjadi terlalu mahal, agar org yg melukai menghargainya dan takkan sekali2 mengulanginya… (n_n)
* Entry nie sy ambik dr blog tumblr sy...  (n_n)

Thursday, 23 June 2011

Surat Untuk Yang Bakal Ditinggalkan...


Assalammualaikum...
Sollu alan-nabiyy... (n_n)

Dalam rentang masa setengah jam aku memulakan contengan pd skrin lappy ku... Hayatilah dgn hati surat amanah diri yg biasa ini... (n_n)

Setiap kita,maksud jelas, aku dan kamu akan melakukan kesilapan demi kesilapan... Ta kira besar atau kecil... Hebat atau sederhana,pasti ada kn... Sepuluh jari aku susun meminta maaf kepada engkau dn kpd hati2 yg pernah aku sakiti. jujur saja aku katakan aku ta akan bertahan lama. Sunggguh hati ini tidak pernah menafikan rasa sayang dan cinta aku kepada kalian. Andai engkau dan mereka memaafkan ku,itu tanda kalian juga cinta pd aku. Jika ta bisa memafkan, ta apalah. Ta akan sesekali aku memaksa. Akan tetap aku setia menunggu. Lihatlah di kanan mu,pasti ada aku. Tidaka kelihatan bukan? Bukan jasad yg berdampingan dgn mu,tp roh ku. (n_n)

Andai sahaja kau merindui celoteh ku, bacalah contengan2 hati yg pernah aku lakar pada dada2 warkah yg ku utuskan kepadamu. Maaf aku wahai teman, aku ta dapat bercerita seperti dulu lagi. Sementara aku maseh di sini,mari aku genggam tanganmu... Aku berjanji ta akan meninggalkanmu utk hari ini,. Tp jika esok dtg menjenguk ajalku, terimalah. Ingatilah kehangatan genggaman taganku hari ini ya? Usah bersedih... Terpisah cuma jasad, tp roh ku tetap hidup sayang... Yakinilah seyakinnya...

Maseh menghitung masa yg tersisa... Maseh lg aku dberi nikmat kehidupan. Maseh bernafas, maseh bisa mengenali mu sayangku... Sayang ta semesti utk kekasih kn? Engaku temanku, sahabat ku, jd aku sayang dn cinta kalian... (n_n)

Berusaha untk tersenyum,walaupun kelat bercampur pahit,pedih juga payah semestinya. Senyum lah! Ta usah terlalu bersedih, jgn d pamer rasa kesedihan pd diri, ta baek membuat org d sekeliling kita bingung dalam ragu2...

Cintaku juga sayangku, cuba kau lihat sepasang burung itu... Nampak kh kamu apa yg aku maksudkan? Dua ekor burung yg bertenggek di atas dahan... Sangat indah bukan? Mereka ta mematahkan ranting yg mereka duduki itu... Tidak juga mereka bersama2 utk melukai sesama sendiri... Tidak juga mereka mencemarkan segala sesuatu yg ada d sekeliling mereka... Hebat bukan? Apa tunggu lagi, mari kita ikuti jejak mereka... Ta salah bukan... Yg baek kita turuti... Utk hidup kita juga kelak, utk kebaekan semua org yg ada d sampingmu juga nnt...

Sekarang aku berada dalam 5 tarikan nafas, payah. Mata pun rasanya semakin pedih. Mahu benjir agaknya. Sesekali ku buka dn ku tutup lama-lama dlm kesukaran. Mungkin ini tandanya utk aku mengakhiri contengan warkah ini. Utk ku sambung esok? Ta mungkin. khuatir esok aku ta lg berada disini...

Ingatilah syang, maafkan aku seikhlas hatimu... Andai melihat sepasang burung putih, ingatilah aku,. Burung putih yg terbang bebas, tanpa noda dosa, putih saja, bersih suci kerana burung putih itu sudah pergi meninggalkan sangkarnya yg bernama kehidupan lalu pergi kepada fitrahnya.


IkhlasTpJauh,

Gadis PelangiPuteh...


P/s: Hanya utk menyampaikan rasa hati yg ta bisa terungkap dgn kata2... (n_n) Terima kaseh sudi membaca.




Wednesday, 22 June 2011

Aku Ikhlas Menjadi Aku... (n_n)


Assalammualaikum... 
Sollu alan-nabiyy...  (n_n)

Bicara aku seorang gadis,

Lama menghilang,kini kembali menchoret... Kata org yg penting d dahulukan, yg ta berapa penting d kemudiankan... (pesanan dr sebuah buku...) Pesan org tua2 pula, jgn tangguh keja... Ta baek... Masa kn emas? Hargailah selagi dberi kesempatan.

Oke,dgn lafaz 'Bismmillah' aku mulakan bicara...

"Kenapa aku gemuk? Kenapa aku ta kurus mcm si polan 2... Benci,ta suke ta suke ta suke!!!"

"Aku taw la ko cantik,puteh,manis ayu... Petik jari berduyun2 lelaki nk kt ko,tp aku nie? Mcm hampeh jew.."

"Sikit2 die,sikit2 die,ape ingat die 2 pandai sgt??? Ape kurangnya aku? Mangkuk jamban punye org..."

Terkejot??? (n_n) Dialog2 di atas adalah sebahagian dr apa yg aku selalu dgr. Ade jgk yg aku alami sendiri. Semua dialog2 kt ats merupakan jenis2 dialog yg -ve... Soalannya, mengapa berbicara sebegitu sih? Kesal ya jd diri sendiri? (n_n)

Usah mengeluh lah... Kita adalah kita kn? Knp mst cemburu dgn owg laen? Ta gembirakah kita??? Mengapa Nisaa??? Cube story sikit.... Gembira sbb dlm dunia nie,kita cuma sorang sahaja... Nah,betol kn? So,ikhlaslah menjadi diri kita. Cemburu dgn owg laen 2 boleh,ta salah sebenarnya,tp, biarlah bertempat... Jgn semua benda kita nk tiru dia,yg ta beak pon kita ikot... Itu dh salah cik abg! Kembali ke pangkal jln kalo dh terlanjur buat mcm 2 eh... Ta ada kata terlambat utk kita jd beak. Ta ada kata terlambat juga utk kita berubah dn kembali pd jalan Satu. (n_n)

Jangan sesekali kita korbankan nilai diri kita yg semulajadi tu utk jd owg laen. Ta sesuai la cik kak. Buat apa nk jd owg laen? Ta cukup bagus kh kita? Ingat,Tuhan ta akan menciptakan sesuatu 2 dgn sia2... Aku yakin tu. Kamu dn awk yg baca nie kena yakin jgk... 

Setiap individu,mesti ada kekurangan dn kelebihan masing2... Sbb 2 timbulnya pernyataan bhw, "ta ada manusia yg sempurna" nah, hebat ta Tuhan kita? Dia ciptakan kita sama level,ta ada yg sempurna lorh... (n_n) Renung2 kan sejenak ya... Sapa yg sempurna d antara kita? Kalo ada hubungi aku d talian bebas tol,aku nk wat spot check... 

Kesimpulannya,ikhlas la menjadi diri sendiri. Ta usah bertopengkan owg laen,ta elok 2. Yg baek ttg kita,kita kekalkan,tingkatkan lg,yg ta beak ttg kta pulak, kita leraikan dlm diri, buang jauh2... Cermin diri... Ta ada cermin? Pinjam umh jiran sebelah. Bukan mudah nk jd baek, dn ta susah nk jd ta baek. Aku juga maseh mencari diri sendiri. Maseh dlm proses mengenali diri. Bnyk kekurangan,tp sungguh aku ikhlas menjadi aku. Anda pula bagaimana??? (n_n)


P/s: Ta boleh letak gamba pulak tuk post kali ni.. Tp ta apa la eh... Semoga apa yg sy 2lis nie bkn sekadar choretan kosong dr gadis 2kang choret seperti sy,semoga diri ini dn 2lisan ini dpandu oleh Tuhan ku Yg Satu... Insyaallah,amin. Terima kaseh sudah membaca. (n_n)
















Monday, 6 June 2011

Aku Dan Cinta Pagi...

Menyambung kembali kisah semalam dgn wujudnya pagi ini
Tenang saja hati tatkala memandang langit Tuhan
Terbias cahaya mentari
Terasa kehangatannya pasti.

Kedinginan embun turut terasa...
Mendinginkan hati-hati yang rindu,
bukan rindu pada kekasih hati,
 tapi rindu pada pengucapan syukur kepada Yang Menghidupkan.

Bagaimana nanti jika tiada lagi pagi untuk aku?
Pasti sahaja terlambat untuk aku melafazkan "Alhamdulillah"
Apa tunggu lagi wahai diri, lafzkanlah kata keramat itu,mudah sahaja...
Pahala bakal mengisi buku amalanmu pasti.

Sejenak,kembali aku merenung langit Illahi...
Burung-burung riang berkicauan pada dada langit...
Mencari rezeki mereka di atas bumi Tuhan Yang maha luas...
Bertapa Maha Pemurah Engkau Ya Rabbi...

Sungguh ku katakan,diri ini begitu kerdil untuk mendongak langit biru...
Tiada upaya apa-apa...
Lupa aku pada DIA,aku sahaja yang akan rugi...
Tapi DIA tidak akan pernah rugi apa-apa pun...
Mengapa wahai diri?
Mudah lupa diri?
Tidak malukah engkau?
Pencipta tidak pernah melupakan yang DiciptanNya...
Tapi kita? Aku dan kamu? Juga mereka???
Muhasabahlah diri sentiasa...

Pagi ini menjadi bukti bahawa masih ada cinta...
Cinta keindahan pagi kerana Pencipta Pagi Menciptanya...
Sekali lagi,"Alahmdulillah"
Aku dan cinta pagi...
Semoga masih diberi kesempatan untuk esok...

Berdoa sahajalah...
Bersyukur pasti...
Menghargainya wajib sekali...
Mensia-siakannya jangan sekali...

GadisPelangiPuteh
9:21 pagi
Selasa 7/06/2011

Mood: Rapuh - OPICK

Sunday, 5 June 2011

Tiru Macam Siput! PANTANG MENYERAH!!!

Assalammualaikum (n_n)

Selamat pagi matahari,langit awan dn angin bayu... Pg nie aku nk bwk awk2 yg ngh bace blog nie tgk siput... Jom cekedout! (n_n)


Mase 2 orang2 ckp "Hek eleh,siput2,ko jgn mmpi la nk pg kt seberang 2... Jalan pun slow. 
Sah same kerabat ngn kura2..."


Ko ta pedulikan mereka... Ko tgk kiri knn takot2 ade keta lalu... 
Pas2 kau kuatkan tekad, ko ckp "M'sia boleh nape aku ta boleh?"


Dgn azam yg kental d dada,ko mulekan langkah... Ko gunakan keistimewaan yg ko ade...
(mentang2 la boleh panjangkan leher...) ko teruskan keputusan pg kt seberang kayu 2.


Akhirnya ko maju 1 langkah ke hadapan. Ko nervous gila,sesungut ko pon dh
bergetar2 da...Ketiak ko jgn ckp lg,dh basah dh. Ko dh terbayang2 malaikat maut datang... Ko makin bersemangat,ko pegang kayu 2 kuat2!!! Ko teriak, "Aku siput bukan sebarang siput!!!!! Aku siput keturunan pendekar!"


Saat makin genting! Ko sekarang brada d ambang maut. Bdn ko dh berpusing ke belakang.
2 la,aku pesan dulu jgn mkn bnyk sgt ko ta dgr,skrg ape jd??? Ko tanggung la sendiri. Aku mls da...


Akhirnya!!!! Berjaya!!!! Setelah menghadapi saat2 genting,mengadap maut pun hampir2 tadi,last2 ko berjaya jugak...
Ko dh buktikan tanggapan owg trhadap ko salah same sekali. Salah d sisi undang2 kerajaan siput!
Syabas aku ucapkan... (n_n)


P/s: Entry nie hanya utk hiburan semata2. Tidak terdapat unsur2 ngeri dn salah di sisi agama. Pengajarannya,JANGAN MENYERAH SEBELUM MENCOBA! Terima kaseh sudi membaca... (n_n) Sila tinggalkan komen anda... 


Saturday, 4 June 2011

Kisah Yang Tertinggal...

Kisah kita,
kini tertinggal pada masa lalu...
Kini atau nanti tak akan pernah terulang...

Sungguh kasih, mencintaimu suatu kenangan terindah...
Percayakah engkau dengan bicara tanpa suara aku katakan kau cinta pertama ku???
Percayakah engkau kasih?
Terpulanglah. Tiada paksaan hati untuk kau meyakini kesungguhanku.

Kisah kita kini menjadi siulanku pada masa-masa kosong tanpa bayangmu...
Yang tidak terisi dengan kenagan lain kecuali kenagan kita,kisah kita...
Masih sudikah engakau menoleh ku, walau untuk sesaat?
Menoleh melihat tepat ke arah mataku?
Ada kaca-kaca kerinduanku padamu...
Tak betah engkau memandangku bukan?
Sapaanku bertanyakan kehidupan baru mu pun engkau tidak mengendahkannya...

Terserahlah kasih...
Hanya aku yang mengerti pilihan ini...
Pilihan utuk memuktamadkan cinta kita.
Andai saja kau memang jodohku,
pasti akan tetap aku menantimu...

Tapi masih adakah ruang dalam hatimu untuk cintaku nanti?
Khuatir aku ruang  kosong itu sudah terisi dengan cinta yang lain...
Tak mengapalah, engkau berhak merasa bahagia bukan?
Engkau juga berhak bercinta! Itu fitrah,fitrah manusia...

Aku relakan sahaja dalam kepayahan...
Andai saja kau tahu rasa ingin melihatmu saat ini...
Pasti sahaja kau akan meraih tanganku kembali...
Seperti yang pernah kita lakukan...
Kita lihatkan pada hempasan ombak rasa cinta kita...
Kita pamerkan pada tiupan angin rasa kasih kita...
Kita lakarkan hari-hari kita bersama dengan bernyanyi lagu kita...

Namun,itu kisah dulu... Kisah yang tertinggal..
Kini semua itu sudah tiada...
Aku cuma mampu mengenangmu, mengenang kisah kita...
Dan segalanya tentang kita...!!!

Kasih... Bencikah kau pada ku???
Hilangkah sudah rasa sayangmu pada ku?
Masihkah tersisa rasa cinta dulu???

Biarlah masa yang menentukan...
Semoga nanti, pada detik terakhir,
aku dapat melihat senyummu ketika bersamaku
dengan insan yang terpilih,lebih baik dari wujudku...

Salam terakhir aku untuk mu kasih...
Tetaplah kau ingatiku dalam kudus doamu...
Untuk itu kasih, maafkanlah aku kerna mengganggu mu degan kehadiran catatan ini...

GadisPelangiPuteh
1:25 ptg
Ahad 5/06/2011

Mood: Seadanya Aku - NUBHAN

Friday, 3 June 2011

Ada Yang Tertinggal...


Ada yang tertinggal
Setelah terbenam Mentari
ada yang tertinggal
Setelah hujan berhenti

Ada yang tertinggal
Setelah kering air di kali
Ada yang tertinggal
Setelah musnah semua mimpi

Yang  tinggal…
Parut dari satu  kelukaan
Yang  tinggal…
Satu pengajaran dari  sebuah  pengalaman
Yang menguji erti ketabahan
Untuk meneruskan kehidupan…

Yang tinggal cuma AKU...



P/s: Entry ini d culik dr blog My Opera sy... Sape punya sajak nie? Sy pon ta taw... Yg penting sy da minta izin copy sajak nie then IM LOVIN IT... Nk copy idea owg kene ada adab jgk... Hehe... (n_n)

Monday, 30 May 2011

Bermula 1 Kesah (n_n)

Bicara Aku Seorang Gadis;

Assalammualaikum... (n_n)
Hari nie, aku telah start buat blog... Maknanaya hari ini dlm sejarah...
Walaupon kurang sehat (sakit gg ngn pening kepala) aku tetap gak maseh nk mengadap laptop nie...
Sudah menjadi kebiasaan agaknya... Kalau ta menaip sumting atau 2lis sumting,
mesti ta lengkap hidup aku...

Ini first entry... So,nk cakap pasal diri sendiri la...
Introduction la katekan...
Tujuan aku buat blog nie ta lean ta bukan nk menchoret la...
Aku nk 2lis ape2 jew yg aku rase nk 2lis...
Yg baek2 saja... Ya ta beak aku ta nk 2lis...

Ape lg eh nk taip? Emmm...
Oh ya... Harapan aku supaya ape yg aku 2lis nnt
brmanfaat kat owg yg bace...
2 jew la kot ...
Nk cite lebih2 pasal diri nie asenya ta payah la...
Ape yg aku boleh ckp, aku seorang GADIS...
Yang taksub pd PELANGI...
Dan cintakan warna PUTEH...

~SEKIAN TERIMA KASEH (n_n) ~