JellyPages.com

✿ Dengan Menyebut Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang ✿


Sunday 21 July 2013

Aku Tahu Rasa Itu...

Assalammualaikum...
Sollu ala-nabiyy...

Seusai aku bermunajat kepadaNya,
Terlintas di hati akan satu nama
berserta raut wajah yang cukup untuk membuat aku tenang.
"Kapan Allah mempertemukan kita?" bisik hati kecil ku...

Ya sudahlah.
Melihat dia bahagia dari jauh sudah cukup.
Tak perlu meminta dia berada disampingmu sedangkan kau tidak bisa membuatnya bahagia.
Ya,payah. Kau coba membahagianya, namun dia tidak mampu menikmati bahagia yang kau bagi.
Malah, kau sendiri yang akan merasa sakit.
Sakit kerana tak mampu menjadi sebahagian dari kebahagiaan hidupnya.

Entah mengapa, malam itu Allah seolah mendengar lalu menjawab doa ku...
Dia hadirkan teman lama, dan di samping teman lama ku itu, ada dia,.
Ya dia...
Mahu saja aku menari-nari girang seperti anak kecil,
berlari-lari di gigi pantai,
menyanyi kuat lagu cinta kegemaran,
mau saja aku lakukan semua itu,
tapi akal waras masih kuat mengingatkan,
"Kau jangan terlalu gembira,. Bahagia ini cobaan dari Allah buat engkau."
Lalu, kehadirannya ku sambut sekadarnya.
Sekuntum senyum yang paling manis ku beri padanya...

Ku tahu,hadirnya dia kerna atas dasar simpati.
Simpati mendengar keadaan kesihatan aku yang semakin memburuk.
Ya,sudahlah. Ini semua ketentuan Illahi bukan?
Aku tidak perlu rasa simpati dari sesiapa pun,
sebaliknya aku cuma perlu doa ikhlas dari engkau terutamanya,
dan apa yang paling mustahak,
maafkan segala dosa yang telah aku perbuat
kerana manzalimi hati engkau dahulu...
Itu sahaja.

Ku tahu, ada rasa yang masih sama seperti dulu tidak mungkin terluah.
Serik barangkali.
Aku juga begitu sebenarnya.
Rasa itu masih ada,rasa cinta dan kasih sayang.
Namun usah kau bimbang,
tidak akan ada lagi cerita tentang KITA.
Kerna aku sudah melangkah pergi.
Pindah hati.
Dan tak akan menoleh lagi.
Apa lagi untuk menyakiti.

Terima kasih atas rasa kasih sebagai sahabat sejati untuk malam itu,
hadirnya kau di sisi, biarpun sekadar untuk menjenguk aku yang kian lemah ini,
sudah memadai, sudah membuat aku bersyukur tanpa henti.

Aku tahu rasa itu bukan milik kita lagi.
Cinta itu telah kita muktamadkan dulu,
sewaktu hati kita masing-masing mati,
tidak mahu mengerti...

Aku tahu rasa itu,
bukan untuk kita lagi.
Semua sudah tekubur rapi.
Mana mungkin terjadi lagi.

Gadis,
5:03 pm
21/07/2013







No comments:

Post a Comment